נחנך מוזיאון "מורשת צאן ברזל"
נחנך מוזיאון "מורשת צאן ברזל"

שיתוף

נחנך מוזיאון "מורשת צאן ברזל"

המוזיאון מספר את תולדותיה של המדינה באמצעות סמלים, מדליות ופרטי מתכת שהונפקו בבית מלאכה ירושלמי במהלך השנים

עשרות אלפי מדליות וסמלים, מוטיבים ציוניים, פריטי מתכת, כסף וזהב, מזוזות ופריטי יודאיקה, חותמות, הטבעות ומדליות – אוסף נדיר ועצום שמספר את תולדותיה של המדינה מימי המנדט, נפרש לעיני המבקרים במוזיאון המרגש "מורשת צאן ברזל" שבקיבוץ צאלים. 

האוסף העשיר הוא מעיזבונו של בית המלאכה לסמלים ולמדליות שהקים שמואל קרצ'מר בירושלים, לאחר שעלה ארצה בשנת 1933 עם משפחתו. במקום עבדו עמו שני בניו אליהו ואביעזר. לאחר שאליהו פרש לפנסיה בשנת 2003, הוא החליט לסגור את המקום ולזרוק את כל תכולת בית המלאכה שנותרה. בני משפחתו הצליחו להציל חלק מהנכסים ההיסטוריים האלה ולהקים מוזיאון שהביקור בו הוא חוויה לכל אחד. אליהו עצמו נפטר בשנתו בדיוק 24 שעות לאחר סיום פינוי בית המלאכה, ולא זכה לראות את שנולד מערימות המתכת.

במדפים העמוסים של  בית המלאכה הצפוף והמאובקשתכולתם עברה אל המוזיאון  אפשר למצוא התכתבויות, הזמנות ושלבים בייצור של סמל המדינה הראשון, סמל צה"ל, שלטי משרדי הממשלה וסמליהם, השגרירויות, סמלי המשטרה, מכבי האש, הרכבת, הדואר, הרכבת, וכל מוסד ורשות, מימי המנדט וראשית המדינה ועד לשנות האלפיים. כך גם את סמלי מרבית הארגונים והמוסדות של מדינת ישראל, המדליה הראשונה של מדינת ישראל, "מדלית השחרור", שהונפקה בשנת 1958, מודלים בגבס ומבלטי פלדה של סמלי צה"ל הראשונים, כנפי הצניחה, סמלי היחידות והדרגות ועוד אוצר בלום שמספר את סיפורה של המדינה. את הסיור מדריכים בנו ונכדו של אליהו, והם מספרים במהלכו גם את סיפורה של המשפחה שהטביעה חותם, תרתי משמע, בתולדות המדינה.

המוזיאון פתוח לקבוצות בתיאום מראש בימות השבוע בין השעות 8:00- 20:00. 

טלפון לפרטים: 0523-575324, 08-9989211.