"שביל הסנהדרין" האינטראקטיבי מוגש למדינה  לכבוד שנת ה-70 למדינת ישראל
"שביל הסנהדרין" האינטראקטיבי מוגש למדינה  לכבוד שנת ה-70 למדינת ישראל

שיתוף

"שביל הסנהדרין" האינטראקטיבי מוגש למדינה לכבוד שנת ה-70 למדינת ישראל

השביל, המשתרע על כ-70 ק"מ, מתחקה אחר נדודי ענקי העם – חכמי הסנהדרין, בגליל, וכמוהם - חוצה את הגליל מבית שערים עד טבריה . שבוע חשיפת השביל יתקיים מיד לאחר יום העצמאות ויצויין בפעילויות חינמיות לציבור.

לרגל יום העצמאות, רשות העתיקות חושפת לציבור את שביל הסנהדרין – שביל אינטראקטיבי יחיד מסוגו שמכשירים וחופרים אלפי בני נוער, ומוגש למדינה לכבוד שנת עצמאות ה-70. השביל ילווה באתר אינטרנט אינטראקטיבי (אפליקצית (WEB יחיד מסוגו בארץ, שישמש כ"מדריך שביל עצמאי" זמין בנופים המרהיבים של הגליל, ויציע חווית טיול אחרת למשפחות, ליחידים ולקבוצות. השביל - פרויקט הדגל החינוכי-תיירותי של רשות העתיקות - בוצע בשיתוף עם התכנית "ציוני דרך" במשרד ירושלים ומורשת, משרד האוצר, מנהל חמ"ד ואגף של"ח במשרד החינוך, עיריות, מועצות מקומיות ואזוריות, רשות הטבע והגנים, קרן קיימת לישראל, ועוד. 

חפירות בשביל הסנהדרין

באדיבות: רשות העתיקות

 

שביל הסנהדרין משתרע על פני הגליל התחתון ואורכו כ- 70 ק"מ (בחמישה מקטעי הליכה). הוא מוקדש ל- 70 ענקי העם- חכמי הסנהדרין, אשר שיקמו את עם ישראל אחרי כשלון מרד בר כוכבא, ומוגש למדינה ולאזרחיה כשי לשנת ה-70, בסדרת פעילויות חינמיות לאורך המסלול ובאירועים בהשתתפות אלפי תלמידים. מידע בדף הפייסבוק "שביל הסנהדרין – העמוד הרשמי". 

עשרות אבני דרך גדולות "חכמות" -מעין תחנות ממסר שהוצבו לאורך השביל, יקפיצו בכל פעם מידע שימושי רלוונטי ופעילויות היישר לטלפונים הניידים של המטיילים. אתר האינטרנט האינטראקטיבי, ש"מתכתב" עם האבנים, מציע מידע על ההיסטוריה הקרובה והרחוקה של הגליל, הצמחיה והחי, הנופים, התצפיות והאטרקציות. האתר, שנמצא בשלבי בנייה מתקדמים, פעיל כבר היום, וכבר עכשיו ניתן לטייל איתו בחלקים מהשביל. פירוט באתרSHVILA.CO.IL .

כחלק מהכשרת השביל, ובאופן סימבולי – לפני חגיגות ה-70 לעצמאות ישראל, חושפים בני הנוער את הסיפור שלנו - סיפור תקומת העם, בחפירות ארכיאולוגיות בחורבת אושה - המוקד הראשון בו התישבה הסנהדרין לאחר מרד בר כוכבא ומחוז ילדותו של רבי יהודה הנשיא, עורך המשנה. בחפירה גילו התלמידים דרישות שלום מימי הסנהדרין -עדויות לתעשיית הזכוכית כפי שסופרה גם בכתובים, וחפצי נוי מלפני 1800 שנה. הפתעה גדולה במיוחד בחפירות השביל היתה מציאת נר שמן שלם מעוטר בסמל המנורה, המתוארך לתקופה הביזנטית או האומאית. לדברי ד"ר עינת עמבר-ערמון, ארכיאולוגית רשות העתיקות ומומחית לנרות חרס עתיקים, "להבדיל מסמל המדינה העכשווי שבו מנורת בית המקדש מופיעה כבעלת שבעה קנים ובסיס אחד רחב, המנורה שנחרתה על הנר הקדום הינה בעלת שמונה קנים ובסיס בעל שלוש רגליים. מציאתו של נר מעוטר במנורה- סמל לעם היהודי, ללא ספק מרגשת, במיוחד באתר בעל מורשת כה מיוחדת במסגרת שביל הסנהדרין".  תגלית מרתקת אחרת בחפירות השביל היתה של תלמיד תיכון המושבה עילאי יונה מזכרון יעקב, שחשף בשביל מטבע זהב – השלישי הקיים באוצרות המדינה - שעליו כתובת של בונה חומות ירושלים, סולימן המפואר.

 נר עתיק

באדיבות: רשות העתיקות

 

לדברי ישראל חסון, מנהל רשות העתיקות, "השביל החדש והממצאים לאורכו הם חגיגה לאזרחי ישראל לרגל שנת ה-70 ומתנה מאלפי בני הנוער שמשקיעים בו את מרצם. זהו פרויקט דגל שמחבר את דור העתיד -מכשיר השביל, למורשתו ולמנהיגי העם הגדולים ומעוררי ההשראה. השביל הוא פרויקט פורץ דרך העושה שימוש בטכנולוגיות עדכניות לטובת חיבור לשורשים שלנו. הפרויקט יתפתח בשנים הבאות וכך תווצר המשכיות מהעבר הרחוק אל העתיד, אשר תשמש את המטיילים בישראל היום -ובתקווה, גם את הדורות הבאים. אני מזמין את הציבור להגיע לאירועי החשיפה המתפרסמים בדף הפייסבוק של רשות העתיקות".

לדברי יאיר עמיצור, ארכיאולוג רשות העתיקות והוגה רעיון השביל, "שביל הסנהדרין הוא פרויקט ענק המאגד בתוכו ערכי טבע, סביבה, היסטוריה, ומפגש תרבויות של כל אוכלוסיות הגליל בימינו. אין בארץ עוד שביל אינטראקטיבי מהסוג הזה, ומבחינה זו אנחנו, הארכיאולוגים, עושים הסטוריה".