שימור בתי כנסת עתיקים כחלק מפרויקט 'הצלת אתרי מורשת'
שימור בתי כנסת עתיקים כחלק מפרויקט 'הצלת אתרי מורשת'

שיתוף

שימור בתי כנסת עתיקים כחלק מפרויקט 'הצלת אתרי מורשת'

פרויקט "הצלת אתרי מורשת" הוא מיזם ארצי להצלת אתרי עתיקות, אותו מפעילה התכנית "ציוני דרך" ביחד עם רשות העתיקות ומטרתו העיקרית היא הטיפול באתרים ארכיאולוגיים שנמצאים בסכנת התמוטטות

בחודשים האחרונים, טיפלה רשות העתיקות בשיתוף הקהילות השכנות, באתרי מורשת אחדים שלהם ערך תרבותי והיסטורי רב, המתחברים יחד לפאזל ההיסטורי העשיר של כולנו. חשפנו ושימרנו בתי כנסת עתיקים ומתחמי מגורים יהודיים שנחפרו לפני שנים, והחזרנו אותם לתודעה ולתפקוד היומיומי של הקהילה הגרה סמוך להם.

בית כנסת טירת צבי

בתל אבו פרג' (מנורה) הסמוך לקיבוץ טירת צבי, בדרום בקעת בית שאן, נמצאים שרידי בית כנסת. המבנה נחשף על ידי הארכיאולוג שלמה גולדשמידט בשנת 1955 בעת חפירת כפר ביזנטי קטן מהמאה הה' לסה"נ. למבנה ארבעה חדרים ובמרכזו רצפת פסיפס שבה תיאור מנורת שבעת קנים יפה ושופר לצדה. כן התגלו שרידי פסיפס שלו דגמים גיאומטריים נאים. הפסיפס הועתק מהמקום לאחר החפירה ומוצג מאז בכניסה לבית הכנסת של קיבוץ טירת צבי. נציגי הקיבוץ פנו אל רשות העתיקות בבקשה לקידום פרויקט משותף לחשיפת בית הכנסת, שחזור הפסיפס באתרו והסבת האתר לשימוש חינוכי וערכי עבור תושבי המקום. בשבועות האחרונים חשפנו את קירות בית הכנסת יחד עם מתנדבים רבים: ילדים, נוער ובני מכינות מהסביבה. באתר מבוצעות כיום עבודות שימור על ידי המשמר אילן פחימה וצוותו, ובהמשך ישוחזר הפסיפס בשיתוף ילדים מהאזור.

 

בית הכנסת סומקה

היישוב סומקה, הנמצא על רכס הכרמל כ 3- ק"מ מדרום לדלית אל-כרמל, נחפר במהלך שנות ה 80- וה 90- על ידי שמעון דר. בחפירות נחשפו מכלולים רבים ובהם בית כנסת, בתי מגורים, מבני תעשייה, גתות, מערות קבורה ובורות אגירה. האתר נמצא בשטחי האש של בסיס האימונים אליקים, ובימים אלו אנו מסיימים פרויקט משותף עם חיילי הבסיס ומפקדיו לחשיפת האתר ושימורו. במסגרת העבודות שביצענו בבית הכנסת הוסרה הצמחייה שכיסתה את המקום, נחשפו שרידי רצפות האבן והטיח ושרידי קירות המבנה ויוצבו שרידים מעורערים. החיילים למדו תחילה על האתר בהרצאה שהועברה להם בבסיס על ידי עינת קאשי, והשתתפו באופן פעיל בעבודות בניהולו של ג'מיל נחלה. בהמשך התחייבו מפקדי הבסיס לשימוש שוטף ולתחזוקה של בית הכנסת.

בית הכנסת סומקה

בית הכנסת בסומוקה

 

בית המנורות בפרג'

חורבת פרג' היא כפר סורי נטוש בגולן, אשר נבנה על גבי שרידים קדומים של יישוב רומי–ביזנטי. הכפר העתיק נבנה בבנייה חורנית טיפוסית לאזור; זהו אחד האתרים בגולן בהם יש השתמרות טובה ונדירה של בנייה זו. בשרידים העתיקים אפשר למצוא עיטורים שונים (מנורות, לולבים, מחתות ועוד) המעידים על התיישבות יהודית במקום. העיטורים היהודיים מתקיימים לצד סימנים נוצריים (עוגנים וצלבנים) וייתכן שבעבר אוכלוסיית היישוב הייתה מעורבת. בשבועות האחרונים קיבל האתר האתר עבר שימור היקפי עבודות תחזוקה לחיזוק קירותיו ופתחיו. עבודות השימור וההצלה באתר נעשו על ידי צוות שימור בניהולו של ג'מיל נחלה.

 

עזבת צרטה

עזבת צרטה הוא אתר קטן בשולי העיר ראש העין, הנודע בעולם המדעי בעיקר בזכות גילוי אותיות הא"ב הקדומות שנמצאו חרוטות על פיסת חרס (אוסטרקון) במקום. באתר, שנחפר בסוף שנות ה 70- , קיימים שרידי יישוב ישראלי שלו שלושה שלבי קיום. השרידים הבולטים והמשמעותיים ביותר באתר הם 'בית ארבעת המרחבים' המשוחזר ועשרות ממגורות האבן החפורות סביבו. החופרים מייחסים את האתר לאבן העזר המקראית. במהלך עשרות השנים שעברו מאז נחשף ושוחזר, הלכו הממגורות ונסתמו ובמקומות רבים התמוטטו הקירות המשוחזרים. במסגרת פרויקט הצלת אתרי מורשת נבחר האתר לשימור ולשיקום ואף לפיתוח בסיוע בתי הספר הסמוכים 'עתיד' ו'אפק'. התלמידים סייעו לצוות השימור בניהולו של אייל קחו בשיקום קירות המבנה, הסרת צמחייה, ניקוי הממגורות והעמקתן וניקוי שבילים. אנו תקווה כי ריענון האתר ופיתוחו יחזירו אותו לתודעת תושבי העיר והארץ.