- עמוד הבית
- ארמונות המלך הורדוס בהרודיון
ארמונות המלך הורדוס בהרודיון
בגן הלאומי ״הרודיון״ החליט הורדוס להקים את הגדול והמפואר שבארמונותיו. האתר נמצא בפסגת הר בגבול מדבר יהודה ונמנה עם המבנים החשובים ביותר בעולם הקדום.
האתר תוכנן כמכלול ארמונות ענק וכלל גם חומות, מגדלי שמירה, מתחם בילוי מפואר, מרכז מנהלי למרגלות ההר, וכן תיאטרון מלכותי ומבנה קבורה במדרון ההר. לקראת מותו הפך הורדוס את הר הרודיון למצבת נצח ענקית בדמות הר מלאכותי הבולט למרחוק. לפי יוסף בן מתתיהו הורדוס גם נקבר באתר בטקס מפואר.
בתקופת המרד הגדול נפלה הרודיון לידי המורדים היהודים שאיישו את המבצר והתבצרו בו כנגד כוחות הרומאים. גם בתקופת מרד בר כוכבא שימש האתר כמקום מקלט למורדים היהודים אשר הותירו אחריהם מחילות ומערות מסתור חצובות בסלע.
בגן הלאומי ״הרודיון״ החליט הורדוס להקים את הגדול והמפואר שבארמונותיו. האתר נמצא בפסגת הר בגבול מדבר יהודה ונמנה עם המבנים החשובים ביותר בעולם הקדום.
האתר תוכנן כמכלול ארמונות ענק וכלל גם חומות, מגדלי שמירה, מתחם בילוי מפואר, מרכז מנהלי למרגלות ההר, וכן תיאטרון מלכותי ומבנה קבורה במדרון ההר. לקראת מותו הפך הורדוס את הר הרודיון למצבת נצח ענקית בדמות הר מלאכותי הבולט למרחוק. לפי יוסף בן מתתיהו הורדוס גם נקבר באתר בטקס מפואר.
בתקופת המרד הגדול נפלה הרודיון לידי המורדים היהודים שאיישו את המבצר והתבצרו בו כנגד כוחות הרומאים. גם בתקופת מרד בר כוכבא שימש האתר כמקום מקלט למורדים היהודים אשר הותירו אחריהם מחילות ומערות מסתור חצובות בסלע.
בתקופה הביזנטית נבנו על השרידים במקום כנסיות וקפלה ובסוף תקופה זו האתר ננטש סופית.
בשנים האחרונות, במסגרת פרויקט ״ציוני דרך״, מעורב אגף ״מורשת״ של משרד ראש הממשלה במיזמים רבים ושונים בגן הלאומי הרודיון. הפרויקטים כוללים טיפול כללי באתר, פיתוח שבילים, שימור השרידים הקדומים והתקנת אמצעי המחשה והקרנות. בנוסף לאלו מיזם ציוני דרך תומך בשני פרויקטים פרטניים:
פרויקט ראשון מתמקד בשימור התא המלכותי (האולם המלכותי שבתאטרון). הפרויקט יכלול את שימורם של ציורי הקיר במצבם הנוכחי, ובנייה של מבנה אקלימי לחדר זה, אשר ייתן הגנה ומענה מתאים לשמירה והצגה על הציורים בהקשרם המקורי כחלק מהתאטרון. תכנון פרויקט התא המלכותי הסתיים. הביצוע מתעתד להתחיל בחודשים הקרובים.
פרויקט שני מתבצע במקום על ידי אגף ״מורשת״ בשיתוף עם "המשלחת לחקר הרודיון" של האוניברסיטה העברית. הפרויקט כולל את המשך החפירות הארכיאולוגיות ב״פרוזדור הכניסה״ הממוקם בחלקו העליון של האתר ומוביל אל הארמון אשר בראש ההר, חשיפת הפרוזדור ושיקומו. אזור זה יאפשר למבקרים גישה ישירה לארמון העליון. חפירות אלו החלו על ידי אהוד נצר ז״ל וממשיכות על ידי תלמידיו רועי פורת, יעקוב קלמן ורחל צ'אצ'י. הפרויקט בעיצומו, הציפיה היא שבמהלך 2017 יפתח המעבר לקהל.
בנוסף לאלו בשנת 2014 הסתיים פרויקט שילוט באתר. במסגרת הפרויקט הוחלף השילוט הקודם, שהיה ישן וחלקי, בשילוט חדש ומפורט. השילוט החדש מורכב משני סוגי שלטים המאירים את שתי התקופות העיקריות שהיו באתר ועוזרים למבקרים להבדיל ביניהן: שילוט בהיר לממצאים מתקופתו של הורדוס, ושילוט כהה לממצאים מתקופת המרד הגדול ומרד בר כוכבא.
פרויקטים אלו מסייעים רבות לשימורם של הממצאים החשובים. בנוסף לכך, הם גם תורמים רבות להעצמת חווית הביקור באתר המרתק ולהמחשת סיפורם של המורדים היהודים שנלחמו נגד הרומאים.
בגן הלאומי ״הרודיון״ נמצא מפעל בנייה חשוב וייחודי מסוגו, הנמנה עם המבנים החשובים ביותר בעולם הקדום. המתחם הארכיטקטוני נבנה במאה הראשונה לפני הספירה ונועד להנציח את המלך הורדוס.
האתר, הנמצא בפסגת הר בגבול מדבר יהודה, תוכנן כמכלול ארמונות ענק והיה המתחם האדריכלי הגדול ביותר בעולם הרומי של אותם הימים. הוא כלל ארמון מבוצר שנבנה כמונומנט בולט בראש ההר, חומות, מגדלי שמירה, מתחם בילוי מפואר ומרכז מנהלי למרגלות ההר, וכן תיאטרון מלכותי ומבנה קבורה במדרון ההר. למרגלות מתחם זה נבנתה עיר קטנה ("הרודיון תחתית") ובה בריכת מים וארמון רחב ידיים.
לקראת מותו הפך הורדוס את הר הרודיון למצבת נצח ענקית בדמות הר מלאכותי הבולט למרחוק. לפי יוסף בן מתתיהו הורדוס גם נקבר באתר בטקס מפואר.
בתקופת המרד הגדול (בשנת 66 לספירה) נפלה הרודיון לידי המורדים היהודים, שאיישו את המבצר והתבצרו בו כנגד כוחות הרומאים. גם בתקופת מרד בר כוכבא (132-135/6 לספירה) שימש האתר כמקום מקלט למורדים היהודים והם הותירו אחריהם, בין השאר, מחילות ומערות מסתור חצובות בסלע.
לאחר המרד ננטש המקום ואויש לסירוגין עד שננטש סופית בסוף התקופה הביזנטית.
האתר בימי הורדוס
הורדוס מלך יהודה, נולד בשנת 73 לפני הספירה לאביו אנטיפטרוס, בן למשפחה אדומית מיוחסת שגוירה והשתלבה במערכת המנהלית של בית חשמונאי, ולאמו קיפרוס, נסיכה נבטית. בצעירותו מונה הורדוס למושל הגליל ולימים הוכתר בידי הרומאים כמלך יהודה (40 לפנה"ס), דבר אשר הביא לסיום כהונתה של השושלת החשמונאית. הורדוס החזיק בכס השלטון כ-33 שנים עד למותו ממחלה קשה בשנת 4 לפני הספירה.
במהלך שנות שלטונו שגשגה הממלכה וידעה ימים של שלום ופריחה. בכך התאפשרה ההקמה של כמה ממפעלי הבנייה המפוארים ביותר שידעה הארץ ואשר שינו את פניה כליל, בראשם הפרויקט הגדול והחשוב מכולם: מפעל הקמתו מחדש של הר הבית ובית המקדש השני בירושלים. עם זאת, דמותו של המלך נקשרה גם לשרשרת מעשים אכזריים והתנהגות חשדנית ששיאה בהוצאתם להורג של שלושה מבניו ושל אשתו מרים החשמונאית.
בניית ההרודיון
בקרבת הגבול העובר בין אדומיאה ליהודה החליט הורדוס להקים את הגדול והמפואר שבארמונותיו. המקום נועד לשמר את זכרו ובו ביקש להיקבר. זהו כנראה האתר היחיד אשר הורדוס קרא לו על שמו.
בחירתו של הורדוס להקים את הרודיון דווקא בנקודה לכאורה נידחת ואקראית במדבר נקשרת לאירועים שהתרחשו טרם עלייתו לשלטון. בשנת 40 לפני הספירה נמלט המלך יחד עם משפחתו מירושלים למצדה מפני הפרתים ומפני המלך החשמונאי מטעמם-אנטיגונוס השני. בחשכת הליל התהפכה מרכבת אמו והורדוס, שחשב כי היא נהרגה, כמעט ושלח יד בנפשו. הפרתים ששמעו אודות הבריחה פתחו במרדף אחרי הנמלטים והקרב שנערך ביניהם התנהל באזור שבו לימים נבנתה הרודיון. בתום הקרב, שבו הייתה ידו של הורדוס על העליונה, הוא המשיך לרומא שם הוכתר למלך. לאחר קרוב לעשור שב למקום הקרבות והקים שם מתחם ארמונות גדול והחל כנראה בהקמת קברו. עם הקמתו הפך הרודיון למרכז שלטוני ומנהלי ביהודה. כך הוחלט להעביר את בירת המחוז ופקידיה מבית צור להרודיון והמקום הפך למאוכלס באופן קבוע.
בראש הגבעה המלאכותית הקים הורדוס ארמון מבוצר ובו אגף פרטי, חדרי אירוח ומחסנים. למרגלות ההר בהרודיון תחתית נבנו אגפים שונים של מכלול הארמון הגדול ובליבם בריכה רחבת ידיים. סביב הבריכה היו גנים, בתי מרחץ ואזור מנהלי ששימש את פקידי בירת המחוז. על המדרון הצפוני של ההר נבנה תיאטרון קטן ובראשו חדר לאירוח מכובדים. ממזרח לתאטרון בחר הורדוס להקים את קברו המפואר.
בעת הקמתו של ההר המלאכותי הענק, שנבנה כמצבת הנצח של הורדוס, כוסו כל המונומנטים האחרים בהר (מלבד ארמון-מבצר ההר ומתחם הקבר במדרון) בעפר ואבנים וכך נוצרה צורת הקונוס המפורסם של ההר.
הורדוס מת ביריחו בייסורים, גופתו הובלה להרודיון במסע הלוויה מפואר ולפי יוסף בן מתיתיהו- שם הוא נקבר.
האתר בימי המרד הגדול ברומאים
ארמון־ מבצר ההר בהרודיון, שנבנה על ידי הורדוס, המשיך לתפקד בימי יורשיו והנציבים הרומאיים ביהודה עד שנכבש על ידי הלוחמים היהודיים בראשית המרד הראשון (כפי הנראה בשנת 66 לספירה). במהלך מרד זה ישבו בהרודיון יהודים 'אדומיים' תושבי 'דרומא' (מחוז אדומיאה), וככל הנראה, גם קבוצה נוספת של קנאים או סיקריים, בני בריתו של שמעון בר גיורא. בדומה למה שמוכר היטב ממצדה, גם כאן הצטופפו המורדים בארמון מבצר ההר וניצלו כל פינה למגורים. המורדים פרקו עמודים מעוטרים וקורות עץ והשתמשו בהם להקמת המבנים הארעיים שלהם. אפשר שכבר במרד זה הוסב טרקלין הארמון שבנה הורדוס לשמש כבית כנסת ובסמוך אליו הותקנו שני מקוואות טהרה. על פי כתביו של יוסף בן מתתיהו הייתה הרודיון אחד משלושת המבצרים האחרונים שעמדו כנגד הצבא הרומי גם לאחר חורבן הבית השני בשנת 70 לספירה (שני האחרים היו מכוור המצוי מזרחית לים המלח, ומצדה).
הרודיון נכבשה מידי המורדים וחרבה בסופו של מרד זה בשנת 71 לספירה, אם בכניעה ואם בקרב.
האתר בימי מרד בר כוכבא
ברובה של התקופה שלאחר המרד הראשון נותר האתר נטוש לפרק זמן של כ-60 שנה, ככל הנראה פרט לתקופות קצרות בהן ישב חיל מצב רומי במבנה שבראש ההר. במרד בר כוכבא (132-135/6 לספירה) השתלטו המורדים על ארמון ־מבצר ההר, שעמד כנראה נטוש והרוס בחלקו.
גם אם לא מצוי בידינו מקור היסטורי המתאר את המרד השני הרי הודות למכתביו של בר כוכבא שנמצאו במערות ואדי מורבעאת שבמדבר יהודה ומהחפירות באתר אנו למדים שבמהלך מרד זה הייתה הרודיון מרכז מנהלי וצבאי במדינה הבר-כוכבאית. התעודות, בהן מוזכרים שמעון בן כוסבא וה"מחנה שיושב בהרודיס'" מלמדות על פעילותה של מפקדה חשובה של בר כוכבא במבנה המבוצר שמפקדה ישוע בן גלגולה, וכן על כך שהמקום שימש מרכז מנהלי של מנגנון המנהל הבר כוכבאי, עליו היה ממונה הלל בן גריס.
בחפירות הארכיאולוגיות שהתנהלו בארמון-מבצר ההר נחשפו ממצאים שונים מימי מרד בר כוכבא, לרבות מטמון מטבעות גדול. במעבה ההר נחשפה מערכת מסועפת של מנהרות שנחצבו בעת המרד (ראו פירוט בהמשך). דומה כי המערכת בהרודיון הייתה שונה ממערכות המסתור האופייניות למרד זה, כדוגמת אלו שהתגלו באתרים שונים בשפלת יהודה, בהיותה התקפית בעיקרה. מכל מקום נראה שלא שימשה למטרות מסתור.
הרודיון בתקופה הביזנטית
התקופה הביזנטית בארץ ישראל ידועה כתקופה של פריחה יישובית. בתקופה זו, החל משלהי המאה הרביעית לספירה ועד לכיבוש הערבי במחצית המאה השביעית, נבנו ברחבי הארץ ובמדבר יהודה מנזרים רבים וכנסיות. מבני ההרודיון היוו תשתית מצוינת להתיישבות ושרידים רבים מתקופה זו נחשפו באתר. התושבים החדשים פינו מבנים רבים מן ההריסות והתיישבו בתוכם וגם בנו בניינים חדשים רבים.
עיקר השרידים מהתקופה הביזנטית נחשפו בהרודיון תחתית, והם כוללים מבני מגורים ומתקני חקלאות, וכן שלוש כנסיות. היה זה ככל הנראה ישוב חקלאי מרכזי באזור. בארמון-מבצר ההר נבנה בתקופה זו מנזר קטן. בחלקו המערבי הוקם מבנה תפילה קטן (קפלה), ובאזורים שונים בארמון ההרוס, כמו החדר העגול של בית המרחץ, הוכשרו חדרי מגורים והתבודדות.
על פי ממצא המטבעות המשיך היישוב בהרודיון תחתית להתקיים גם תחת השלטון המוסלמי – האומאי והעבאסי (מאות 8- 9 לסה"נ). מאז, עמדה הרודיון בשיממונה עד ראשיתן של החפירות הארכיאולוגיות. יש לציין כי זהותו ומהותו של אתר הרודיון בתקופה הביזנטית והמוסלמית טרם התבררו דיים.
תולדות מחקר האתר
צורתו הייחודית של ההר וקרבתו לירושלים ולבית לחם הביאה לכך שהאתר משך אליו עולי רגל עוד בימי הביניים. במאה ה-15 כינה הנוסע האיטלקי פליקס פברי את ההר בשם 'הר הפרנקים' בהתייחסו לאותו המקום אשר בו, לפי סברתו, נערכו הצלבנים לקרב נגד צבאות צלאח א-דין לאחר מפלת ירושלים. בשם זה נקרא האתר עד המאה ה-19.
מחקר ראשוני במקום נעשה עוד במאות ה-18 וה-19 בידי נוסעים וחוקרים ראשונים של ארץ ישראל. השרטוט הראשון של הרודיון נעשה בידי א' פוקוק לאחר שביקר במקום ב-1743. בשנת 1838 תיאר אדוארד רובינסון את האתר ומבניו ותיארכם לתקופה הרומית. הוא היה הראשון שעמד על הדמיון בינם לבין תיאורו של יוסף בן-מתתיהו ולמעשה היה הראשון שזיהה את המקום כהרודיון. ב-1863 תיעד הנוסע והחוקר הצרפתי פ' דה-סוסי את האתר ואף רשם ושירטט מבנים המצויים בהרודיון תחתית, לרבות הבריכה, וב-1869 תיאר ו' גרין במדויק את החומה והמגדלים של מבצר ההר.
קונרד שיק, האדריכל והארכיאולוג הגרמני שחי בארץ-ישראל בסוף המאה ה-19 היה הראשון שהבחין שהבניין העגול נבנה על גבי הגבעה, כפי שהייתה, ורק לאחר מכן הוקף מילוי מלאכותי. תיאורו המפורט משנת 1879 אשר כלל גם תכניות וחתכים, נחשב לתיאור המלא ביותר של הרודיון עד לחפירות החדשות באתר ב-1881.
הראשון שניהל חפירות מסודרות באתר היה האב וירג'יליו קורבו מבית הספר הפרנציסקאני למקרא בירושלים, אשר בין השנים 1962-1967 חפר וחשף חלקים גדולים מארמון מבצר ההר מימי הורדוס, מן התקופה של המרד הגדול ומרד בר-כוכבא ומהתקופה הביזנטית.
בשנים 1967-1970 נערכו באתר עבודות שימור ושיחזור על-ידי רשות הגנים הלאומיים בראשותו של גדעון פרסטר. במסגרת זו נחשפו חדר הכניסה לארמון וכן רשת מסועפת של בורות מים ומנהרות שנחפרו במעבה ההר החל מימי הורדוס וכלה בימי מרד בר-כוכבא. חפירות נוספות במערכת בורות המים והמנהרות המצויות בתוך ההר ביצעו שמעון ארזי ואהוד נצר בשנים 1975-1973.
חפירות בקנה מידה נרחב, לרבות בהרודיון תחתית, החלו באתר בשנת 1972, בניהולו של פרופסור אהוד נצר ז"ל ומטעם המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 2007 חשפה המשלחת בראשות פרופ' נצר וצוותו (רועי פורת, יעקב קלמן ורחל צ'אצ'י לוריס) על מדרון ההר הצפוני את שרידיו של מונומנט קבורה גדול ומרשים ובמפולותיו שלושה ארונות קבורה מפוארים. מאוחר יותר נחשפו במדרון ההר תיאטרון מלכותי ומבנים נוספים.
משלחת החפירות ממשיכה את חפירת הרודיון וחקירתו גם לאחר פטירתו בטרם עת של פרופסור אהוד נצר בשנת 2010, לאחר שמעד באתר בעת עבודתו בתיאטרון.
קבר הורדוס
בשנת 2007, לאחר שנים ארוכות של חיפושים, נחשף במורדות ההרודיון מבנה קבורה מטיפוס מאוזוליאום שזוהה על ידי החופרים כקברו של הורדוס. גובהו הכולל של המבנה היה כ-25 מ', ובו שלוש קומות, והוא שוחזר על סמך עשרות רבות של פריטים האדריכליים שהתגלו בגל החורבות. המבנה ניצב חופשי בנוף ואפשר היה לראותו בנקל מהרי ירושלים. שיקול נוסף בבחירת המיקום היה מקומו לצד גרם המדרגות הטקסי שעלה להר, וכן כנראה הרצון לשמור על חוקי הטהרה ולהשאיר את מבנה הקבורה מחוץ לתחום ארמון מבצר ההר.
מסביב למבנה הקבורה נמצאו פזורים בשטח שבריהם של שלושה ארונות קבורה עשויים אבן, שיתכן והוצבו אחד בכל קומה במבנה. שנים מהארונות עשויים אבן גיר לבנה ואילו הארון השלישי הוא מאבן גיר אדמדמה וקשה. את ארון זה עיטרו דגמי רוזטה ופלמטה שגולפו בעדינות ובאיכות מעולה. לעומת השניים האחרים, הוא נותץ לאלפי שברים שהתגלו ברחבי מתחם הקבר. שלושת הארונות דומים בצורתם ובאופן עיטורם לסרקופגים וגלוסקמאות אחרים שהתגלו בקברי אמידים באזור יהודה מימי הבית השני.
על אף שהם אינם נושאי כתובות המאפשרות זיהוי ודאי, ניתן לשער כי ארון הקבורה המרשים מבין השלושה וזה שניזוק באופן הקשה ביותר היה ארונו של הורדוס.
ממצאים עיקריים:
הר הורדוס, ההר המלאכותי – המדרונות התלולים מקיפים "לוע״ אשר בתוכו בנה הורדוס את מתחם הרודיון. הורדוס הפך את ההר לחרוט בולט, מעין מצבה ענקית. בקיר החיצוני של ההר התגלו פרוזדור ששימש מבוא לכניסה להר וגרם מדרגות מונומנטלי שהוליך אליו.
ארמון מבצר ההר- ארמון-מבצר ההר היה מיוחד במינו בעולם ההלניסטי-רומי, והיווה חלק בלתי-נפרד מהמכלול הענק של “הרודיון רבתי” שנבנה בימי הורדוס. הבניין יוצא הדופן שימש בעת ובעונה אחת כארמון, כמבצר וכמונומנט. תחילה נבנה המבנה העגול. בסוף ימיו של הורדוס נשפך סביבו עפר שיצר הר מלאכותי בדמות חרוט, מעין מצבה הבולטת למרחקים, שאף עטפה והבליטה את מבנה הקבורה של המלך אשר התגלה במדרון הצפוני של ההר.
הטרקלין- בית הכנסת - בצדו הדרום מערבי של ארמון-מבצר ההר הוקם אולם גדול (10.5×15 מ') ששימש לסעודות וקבלות פנים: הטרקלין. החדר היה מרוצף במקורו בתשליב של אבנים צבעוניות, בדגמי אופוס סקטילה, וקירותיו עוטרו בתמשיחי קיר דמויי פאנלים צבעוניים. בימי המרד הגדול או מרד בר-כוכבא הוסב הטרקלין לבית כנסת ואז נוספו אליו העמודים וספסלי האבן הנראים באתר כיום.
המנזר הביזנטי בחורבות ארמון-מבצר ההר - בתקופה הביזנטית (מאות 4- 7 לספירה), לצד פעילותו של כפר גדול בהרודיון תחתית, הוקם בארמון-מבצר ההר מנזר קטן. בחלקו המערבי החרב של הארמון, בתחום החצר ההרודיאנית דמויית הצלב, הוקם מבנה תפילה קטן (קפלה) בעל האפסיס הפונה למזרח. מנזר זה קשור אל תופעת הנזירות שהתפתחה מאוד במהלך התקופה הביזנטית באזור זה של מדבר יהודה, ואין ספק כי הוא קיים קשר שוטף עם מנזר חריתון הסמוך.
התאטרון המלכותי- התיאטרון המלכותי נבנה על ידי הורדוס כחלק ממתקני הבילוי של הארמון. בראשו של האודיטוריום נבנה אולם מלכותי הפתוח לכיוון הבמה. האולם, שעוטר בפאר רב, שימש את המלך ומקורביו. גולת הכותרת של התאטרון נחשפה בראש אזור המושבים, כאן נתגלתה קבוצת חדרים, שהאמצעי והגדול מביניהם עוטר בציורים בטכניקת הסקו–(ציור על טיח יבש) ובשילוב סטוקו (טיח מכויר). כעשר שנים לאחר הקמתו, פורק התאטרון וכוסה כליל, זאת כחלק מהקמת ההר המלאכותי הענק של הרודיון – מצבת הנצח של הורדוס. יחד עמו כוסו מבנים נוספים שנבנו במדרון קודם לכן.
המקוואות- בארמון-מבצר ההר נחשפו שני מקוואות טהרה שנבנו בימי המרידות ברומאים. המקווה המערבי מבין השניים נבנה סמוך לפתח בית הכנסת של המורדים, והמקווה המזרחי בתחום החצר – למרגלות המגדל המזרחי העגול. בשני המקוואות הללו נמצא לצד ברֵכת הטבילה מתקן מים כפול שאין לו אח ורע באתרים אחרים. אין בידינו די נתונים לקבוע אם המקוואות נבנו בימי המרד הראשון או השני. עם זאת האפשרות הראשונה נראית סבירה יותר.
הרודיון תחתית – המתחם בהרודיון תחתית תוכנן בדייקנות רבה, על שטח של כ-150 דונמים. כאן נמצאים: מבנה "הארמון גדול", מכלול הברכה המרשים וגן הנוי, בית מרחץ ומבנים ששימשו למגורי האורחים ואנשי מנהלת המחוז. באזור שבין ההר למכלול הברכה (אזור המכוסה בחלקו במבנים צפופים מהתקופה הביזנטית) נבנה "מכלול ההלוויה" ובו טרקלין מפואר ("המבנה המונומנטלי") שלצדו מקווה טהרה גדול. מהטרקלין נמשך מסלול ארוך לכיוון מזרח (שגודלו 350X30 מ') שנבנה לטקס ההלוויה המפואר של המלך, לקראת העלאת המיטה בגרם המדרגות המונומנטלי אל מבנה הקבר שבמדרון ההר.
כמה שנים לפני מותו פנה הורדוס להשלמת בניית אחוזת הקבר האדירה בהרודיון: במדרון הצפון-מזרחי של ההר, לצד גרם המדרגות, הוקם מבנה קבורה מפואר בדמות מוזולאום, וסביבו הוקם ההר המלאכותי: מצבת ענק שתשמר את זכרו. לשם הקמת ההר המלאכותי בצורת חרוט נשפכו סביב ארמון המבצר כמויות אדירות של עפר ואבנים (כ-450 אלף מ"ק) שכיסו כליל את מדרונות ההר, פרט למתחם הקבר במדרון, שנותר גלוי ובולט בנוף.
בין המבנים הרבים שהתקיימו בהרודיון בתקופה הביזאנטית מצויות שלוש כנסיות שנבנו בהרודיון תחתית על גבי חורבות בניינים מימיו של הורדוס. שלושת הכנסיות הן בגודל בינוני, במבנה של בסיליקה עם עזרות בשתי קומות. כולן היו במקורן מכוסות ברצפות פסיפס צבעוניות וכולן כללו אגן הטבלה (בפטיסטריום) שהיה ממוקם או בצד הבמה או בחדר צדדי. שלוש הכנסיות נבנו בין המחצית השנייה של המאה החמישית לספירה לבין המחצית השנייה של המאה השישית.
מערכת המנהרות- המערכת התת קרקעית בה הנך נמצא כוללת שלושה מרכיבים עיקריים:
1. בורות מים מימי הורדוס
מערך אספקת המים אל ארמון-מבצר ההר התבסס בראש ובראשונה על איסוף מי הגשמים שירדו על ההר ונאגרו במאגרי המים השונים, בהם בבור שבראש המסד האטום של המגדל המזרחי העגול ובשני בורות מים קטנים מתחת לחדרי הארמון. בסמוך לגרם המדרגות המונומנטאלי נתגלו שלושה בורות נוספים בהם נאגרו המים שירדו במדרונות. משם הם הועלו בקנקנים ונאדות מים עד לבור ביניים גדול שנחצב בראש הגבעה ונשפכו אליו באמצעות משפך. מבור זה ניתן היה לשאוב מים בעזרת דלי וחבל ישירות מחצר הארמון.
במקרים שאזלו המים בבורות אשר למרגלות מבנה ההר, הובאו המים מהרודיון תחתית, בה היו מים באופן קבע בזכות אמת המים שהובילה מים כל השנה מבריכות שלמה שמדרום לבית לחם.
2. מנהרה מימי המרד הגדול (66-71)
בתקופת המרד הראשון נחצבה מנהרה תלולה שנועדה להבטיח אספקת מים למתחם הארמון בעת המצור שערכו כאן הרומאים. דרך מנהרה זו היה אפשר להביא מים מהבורות התחתונים אל המבצר מבלי להיחשף לעין האויב.
3. מערכת מנהרות מימי מרד בר-כוכבא (132-135/6)
מערכת מסועפת זו, שתחילתה בראש ההר, אינה מערכת מסתור אלא מערכת התקפית, אשר חיברה בין החללים של בורות המים הקדומים. אלה הובילו מהמבצר אל פתחי גיחה נסתרים, ונועדו להפתיע את יחידות הצבא הרומי בעת שעלו אל ראש ההר ולאפשר בריחה בבוא העת. חוצבי המנהרות שפכו את העפר אל תוך בורות המים אשר כבר לא היו בשימוש באותה העת.
גרמי המדרגות - עם הקמתה של הרודיון בנה הורדוס במדרון הצפון-מזרחי של ההר גרם מדרגות רחב, ישר וטקסי שעלה לראש ההר. לצדו של גרם זה במדרון ההר נבנו בשלבים התיאטרון המלכותי ומתחם הקבר.
בעת הקמתו של ההר המלאכותי דמוי הקונוס, אשר נבנה כמצבת הנצחה של הורדוס לקראת סוף ימיו, בוטל גרם מדרגות זה ובמקומו הוקם גרם מדרגות חדש, רחב, ישר וטקסי אף הוא, אשר הוביל אל ארמון-מבצר ההר, דרך פרוזדור העובר דרך מילויי העפר של ההר המלאכותי. גרם מדרגות זה נבנה בזווית שונה מעט מקודמו שבוטל, והותאם לציר האדריכלי של המבנה העליון.
המיזם של תכנית מורשת באתר
בשנים האחרונות, במסגרת פרויקט ״ציוני דרך״, מעורב אגף ״מורשת״ של משרד ראש הממשלה במיזמים רבים ושונים בגן הלאומי הרודיון. הפרויקטים מבוצעים תוך שיתוף פעולה עם גופים רבים: רשות הטבע והגנים, "המשלחת לחקר הרודיון" של המכון לארכיאולוגיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, החברה הממשלתית לתיירות, קמ״ט ארכיאולוגיה, רשות העתיקות והמועצה האזורית גוש עציון.
הפרויקטים כוללים טיפול כללי באתר, שילוט ופיתוח שבילים, שימור השרידים הקדומים ואמצעי המחשה והקרנות. בנוסף לאלו מיזם ציוני דרך תומך בשני פרויקטים פרטניים:
פרויקט ראשון מתמקד בשימור התא המלכותי (האולם המלכותי שבתאטרון). הפרויקט יכלול את שימורם של ציורי הקיר במצבם הנוכחי, ובנייה של מבנה אקלימי לחדר זה, שייתן הגנה ומענה מתאים לשמירה והצגת הציורים בהקשרם המקורי כחלק מהתאטרון. כמו כן המונומנט יוכשר לביקורי קהל. הפרויקט יכלול גם שחזור חלקי. תכנון פרויקט התא המלכותי הסתיים. הביצוע מתעתד להתחיל בחודשים הקרובים.
פרויקט שני מתבצע במקום על ידי אגף ״מורשת״ בשיתוף עם "המשלחת לחקר הרודיון" של האוניברסיטה העברית: המשך החפירות הארכיאולוגיות ב״פרוזדור הכניסה״ הממוקם בחלקו העליון של האתר, אשר הוביל את הארמון אשר בראש ההר, חשיפת הפרוזדור ושיקומו. אזור זה יאפשר למבקרים גישה ישירה לארמון העליון. החפירות אלו החלו על ידי אהוד נצר ז״ל וממשיכות על ידי תלמידיו רועי פורת, יעקוב קלמן ורחל צ'אצ'י. הפרויקט בעיצומו, הציפיה היא שבמהלך 2017 יפתח המעבר לקהל.
בנוסף לאלו בשנת 2014 הסתיים פרויקט שילוט באתר. במסגרת הפרויקט הוחלף השילוט הקודם, שהיה ישן וחלקי, בשילוט חדש ומפורט. השילוט החדש מורכב משני סוגי שלטים המאירים את שתי התקופות העיקריות שהיו באתר ועוזרים למבקרים להבדיל ביניהן: שילוט בהיר לממצאים מתקופתו של הורדוס, ושילוט כהה לממצאים מתקופת המרד הגדול ומרד בר כוכבא. הראשונה מעוטרת בהשראת מוטיבים מהאדריכלות ההרודיאנית, והשנייה, המסבירה אודות ממצאים מתקופת המורדים, עשויה ברזל בגימור חופשי לקבלת מראה אותנטי, ומשלב סמלים מימי מרד בר כוכבא.
פרויקטים אלו מסייעים רבות לשימורם של הממצאים החשובים. בנוסף לכך, הם גם תורמים רבות להעצמת חווית הביקור באתר המרתק ולהארת סיפורם של המורדים היהודים שנלחמו נגד הרומאים.
אנחנו על המפה
מידע שימושי למבקר באתר
כתובת: כ-2 ק״מ מערבית לצומת תקוע, סמוך לישוב נוקדים ותקוע.
גן לאומי הרודיון נמצא מדרום לירושלים, כעשר דקות נסיעה מהעיר, וממזרח לגוש עציון, סמוך לישוב תקוע. הגישה לאתר מכביש 398, דרך שכונת הר חומה בירושלים.
טלפון: 02-5636249
שעות פתיחה: שעון קיץ: א’-ה’ ושבת 8:00-17:00, ו' וערבי חג: 8:00-16:00
שעון חורף: א’-ה’ ושבת 8:00-16:00, ו' וערבי חג: 8:00-15:00
* הכניסה לגן נסגרת שעה לפני השעות הרשומות
דמי כניסה: מבוגר 29 ש״ח, ילד/גמלאי 15 ש״ח. בקבוצה מעל 30 איש: 23 ש״ח למבוגר, 14 ש״ח לילד
אתרי אינטרנט:
אתר המשלחת הארכיאולוגית:
אתר ברט״ג:
http://www.parks.org.il/ParksAndReserves/herodium/Pages/default.aspx
שירותים באתר: שירותים, חניה, מזנון, חנות מזכרות, סרט הסבר על האתר, סיורים מודרכים בכל שישי או שבת.
אתרים סמוכים: מרכז המבקרים בכפר עציון, אמת הביאר, ירושלים על כל אתריה