


- עמוד הבית
- ״סיפור המנורה״ בבית שערים
״סיפור המנורה״ בבית שערים
במקום בו נמצא הגן הלאומי ״בית שערים״ היתה פעם עיר יהודית קדומה. עיר זו הותירה אחריה ממצאים חשובים שנותרו עד לימים אלו. לצד בית כנסת, בית בד ובזיליקה עתיקים נמצאו כאן גם כ-30 מערכות קבורה תת קרקעיות מרשימות ובהן אולמות ופרוזדורים, ארונות קבורה, כתובות, סמלים ועיטורים מגוונים.
בית שערים קיבלה חשיבות מיוחדת במאה השנייה לספירה. בתקופה זו היא הפכה למקום מושבו של אדם גדול, רבי יהודה נשיא, שהיה המנהיג הדתי, הרוחני והמדיני של העם היהודי, נשיא הסנהדרין ועורך המשנה. רבי יהודה הנשיא נקבר בבית שערים ולאחר מותו הפך בית העלמין למקום רב חשיבות.
במקום בו נמצא הגן הלאומי ״בית שערים״ היתה פעם עיר יהודית קדומה. עיר זו הותירה אחריה ממצאים חשובים שנותרו עד לימים אלו. לצד בית כנסת, בית בד ובזיליקה עתיקים נמצאו כאן גם כ-30 מערכות קבורה תת קרקעיות מרשימות ובהן אולמות ופרוזדורים, ארונות קבורה, כתובות, סמלים ועיטורים מגוונים.
בית שערים קיבלה חשיבות מיוחדת במאה השנייה לספירה. בתקופה זו היא הפכה למקום מושבו של אדם גדול, רבי יהודה נשיא, שהיה המנהיג הדתי, הרוחני והמדיני של העם היהודי, נשיא הסנהדרין ועורך המשנה. רבי יהודה הנשיא נקבר בבית שערים ולאחר מותו הפך בית העלמין למקום רב חשיבות.
סיפורה של העיר בית שערים מגלם בתוכו את סיפורו של היישוב היהודי בתקופת המשנה והתלמוד, וחשיפתה נחשבת לאחת התגליות הארכיאולוגיות המרתקות בארץ ישראל.
בין הממצאים המיוחדים שנתגלו באתר, נמנים סמלים יהודיים רבים ובהם סמל המנורה שליווה את העם היהודי לאורך כל ההיסטוריה והפך לסמלה של מדינת ישראל.
במסגרת פרויקט ״ציוני דרך״ יוקם באתר מיצג חוויתי חדיש שיספר למבקרים את סיפור המנורה באמצעות מיצג אור קולי ואפקטים ויזואליים. המיצג יערך במערה עתיקה ומלאת אוירה ששימשה בעבר כסליק בתקופת המנדט הבריטי, וממוקמת סמוך למערת המנורה.
הסיפור ייקח את המבקרים דרך מסע היסטורי החל מראשית דרכה כחפץ דתי וטקסי במשכן ובבית המקדש בירושלים, דרך הפיכתה לסמל לאומי המבטא תקווה לגאולה ועד להפיכתה לסמל מדינת ישראל.
השילוב של הסיפור המרתק והחשוב, חלל המערה העתיק והשימוש באפקטים ויזואליים חדשניים יעניק למבקרים חוויה משמעותית ובלתי נשכחת. ״סיפור המנורה״ יהווה חלק מן הסיור באתר אך יוכל לעמוד גם בפני עצמו לביקורי יום או לילה.
בית שערים היא עיר קדומה שהגיעה לשיא גדולתה במאות השנייה והשלישית לספירה. מקור השם ״בית שערים״ הוא כנראה בשערים שהיו בחומות העיר או לפי סברה אחרת: בשדות השעורים שהקיפו אותה.
הארכיאולוגים מעריכים כי האיזור היה מאוכלס עוד בימי ממלכת ישראל, במאה התשיעית לפני הספירה, וכי הישוב עצמו הוקם בימי המלך הורדוס.
כאמור, הישוב הגיע לשיא תפארתו במאה השנייה לספירה אז התיישבה בבית שערים אחת מדמויות המפתח בהיסטוריה של העם היהודי: רבי יהודה הנשיא. רבי יהודה הנשיא, המכונה גם ״רבי״, היה ראש הסנהדרין והמנהיג הדתי והמדיני של העם היהודי בתקופה זו. היתה זו תקופה קשה: בתקופה זו השלטון הרומי הפך את ירושלים לעיר אלילית ויהודים רבים נהרו אל הגליל, שם עדיין התאפשר לשמור על אורח החיים היהודי.
מועד הגעתו של רבי לישוב בית שערים לא ידוע במדויק, אולם היסטוריונים משערים כי היה זה בתקופת מלכותו של הקיסר אנטונינוס פיוס שהיה חברו הטוב של רבי. בתלמוד נאמר כי רבי קיבל עיירות וכפרים רבים בארץ מחברו הקיסר, וייתכן מאוד שבית שערים הייתה אחד מהמקומות הללו, כיוון שהייתה שייכת בעבר ישירות לבית המלוכה היהודי.
רבי הביא אתו את הסנהדרין משפרעם לבית שערים. הסנהדרין, ״מועצת החכמים״, היה המוסד הדתי העליון שהנהיג את העם ופסק בענייני הלכה יהודיים. בתקופה זו הפכה בית שערים לעיר משגשגת ולמרכז גדול ללימוד תורה.
מפעלו הגדול ביותר של רבי היה כתיבת המשנה שהיא אחת מיצירות הרוח והתרבות החשובות ביהדות. זהו הקובץ הראשון שריכז בכתב את הדינים והמצוות היהודיים שעד כה נלמדו רק בעל פה.
ב-17 השנים האחרונות לחייו, מסיבות בריאותיות, התגורר רבי בציפורי. על פי המוזכר בתלמוד, הוא עבר לשם בשל מיקומה הפיזי הגבוה יותר ובשל האוויר הצלול שהיטיב עם בריאותו. הסנהדרין עבר ביחד אתו לציפורי, ושם נחתמה בסופו של דבר המשנה.
למרות המעבר לציפורי, רבי ביקש להיקבר בבית שערים באחוזת קבר משפחתית שבנה עוד לפני מותו וכך היה.
מערכות הקברים וסופה של העיר
לאחר שנקבר רבי יהודה הנשיא בבית שערים נעשה בית העלמין למקום מקודש. רבים ביקשו להיקבר פה, גם בגלל הקרבה לרבי וגם בגלל שהשלטון הרומי שאסר על קבורת יהודים בהר הזיתים. הנפטרים הגיעו מכל קצוות הארץ ומחוץ לה: בכתובות שלצד הקברים נזכרים אנשים מתדמור (פלמירה) שבסוריה, מערי החוף הפיניקי, מתימן וממוקמות רחוקים אחרים.
לאחר פטירתו של רבי דעכה העיירה ולא הצליחה לשגשג כבעבר. היא נחרבה בעת המרד נגד הקיסר גאלוס בשנת 352 לספירה. לאחר מכן התכסה המקום אט אט בעפר ונשכח.
המוסלמים כינו את גבעת בית שערים בשם ״שיח איבריק״, כשמו של קבר השיח שניצב במקום עד היום.
גילוי המקום
המחקר הארכיאולוגי הראשון בוצע במקום בשנת 1871 בידי קלוד קונדר, נציג הקרן הבריטית, אך לא הניב תוצאות משמעותיות. ב-1903 הגיעו למקום חוקרים גרמנים וגילו מספר ממצאים, אך עדיין לא נעשה דבר ובית שערים נשכחה שוב.
מי שגילה מחדש את המקום היה אלכסנדר זייד, שומר אדמות הקרן הקיימת לישראל, שעבר לגבעה זו בשנת 1926 כדי לשמור על אדמות העמק והגליל. הוא היה ממייסדי ארגון "בר גיורא" ולאחר מכן ארגון "השומר”.
בשנת 1936, אלכסנדר זייד גילה פרצה שהובילה לאחת המערות אשר בה ממצאים יהודיים עתיקים. זייד פנה ליצחק בן צבי ולארכיאולוג פרופסור בנימין מזר ובעקבות זאת נערכו במקום חפירות מקיפות בחסות החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה. העבודות בהנהלתו של פרופסור מזר נמשכו עד 1940 וחודשו שוב בשנות החמישים בהנהלתו של פרופסור נחמן אביגד. בשנות החמישים של המאה העשרים קיבל לידיו אדריכל הנוף ליפא יהלום ז“ל את תכנון האתר ועיצובו וזכה על כך בפרס ישראל.
זייד נרצח בשנת 1938 והונצח באנדרטה שהוצבה על ראש גבעת בית שערים המכונה שיח' אבריק ועומדת על שרידי העיר בית שערים. האנדרטה היא פסל שיצר הפסל דוד פולוס, המנציח את אלכסנדר זייד כשהוא רכוב על סוסתו ומשקיף על העמק ועל הנופים עליהם שמר.
בעקבות החפירות
בעקבות החפירות התגלתה עיר עתיקה ששטחה כ-130 דונמים ונחשפו שרידים מופלאים של בית כנסת, מבנה ציבור, בית מדרש, בתי מגורים, חומות העיר, שער ובית בד, וכן יותר מ-30 מערכות קבורה שהן מהמפוארות ומהרשימות בישראל. זיהוי המקום קיבל אישור סופי כאשר נמצאה כתובת הנושאת את השם "ביסארה" שהוא שמה היווני של בית שערים.
מערכות הקבורה חצובות בסלע ויוצרות נקרופוליס- עיר מתים גדולה, ולמעשה, בית עלמין יהודי שהיה מהגדולים בעולם הקדום.
מערכות הקבורה שרדו בשלמותן, כפי שנבנו במקור וללא תוספות מאוחרות. בשטחיהן נמצאו יותר מ-300 כתובות קבר, מרביתן ביוונית, והיתר בעברית, בארמית ובתדמורית. בכתובות מובא סיפורם של הנקברים, מהיכן באו, מה היה עיסוקים ואילו קשרי משפחה היו ביניהם ובכך הן שופכות אור על חיי היישוב היהודי בארץ ישראל ובתפוצות באותה תקופה. הן מעוטרות בעבודת יד מיומנת ובשלל סמלים ועיטורים.
מבין 30 מערות הקבורה שנחשפו ראוי לציין את מערת הארונות ומערת רבי יהודה הנשיא.
מערת הארונות (מספר 20) היא מערכת הקברים הגדולה והמרשימה באתר. היא בעלת חזית מפוארת של שלוש קשתות ויש בה 135 ארונות קבורה, בהם קברים של רבנים ידועים. על כמה מהארונות עיטורים יפים הלקוחים בעיקר מעולם החי, ובהם ראשי פרים, עיטים, אריות, ציפורים ודגים. בקיר המערה התגלה תבליט של מנורה בגובה של 1.9 מטרים.
מערת רבי יהודה הנשיא (מספר 14) היא מערכת הקבורה גדולה הכוללת חצר, מערה ושרידי מבנה עילי. בחזיתה שלושה פתחים ומעליהם שלוש קשתות שגובהן שמונה מטרים. במערה הזאת נטמנו, בין היתר, רבי שמעון, רבי אנינא (חנינא) הקטן ורבן גמליאל. בחדר הפנימי שני קברים מלבניים חצובים ברצפה זה לצד זה. החוקרים מניחים כי ייתכן שזהו קברו של רבי.
בשנת 2009 נפתחו לביקור גם מערות המנורה. זהו מתחם ובו שש מערות קבורה עשירות בעיטורים, בחריתות ובכתובות, ביניהם תבליטים של מנורת שבעת הקנים שהייתה לסמל המדינה. סמוך למערות התגלה סליק של "ההגנה" מימי המנדט. ממצאים אלו הביאו את כנסת ישראל לאמץ את המערות, לתרום לשימורן ולפתוח אותן לציבור. הביקור במערות המנורה מתקיים בתיאום מראש בליווי מדריך מרשות הטבע והגנים או בסיורים מאורגנים.
סביר להניח כי בשטחה של בית שערים הקדומה מסתתרים עוד ממצאים רבים אשר טרם התגלו. החפירות הארכיאולוגיות נמשכות ויתכן ועוד נשמע על גילויים חדשים בעתיד.
המיזם של תכנית מורשת באתר
בגן הלאומי בית שערים נמצאו תחריטים עתיקים של סמלים יהודים רבים, ובהם מנורת שבעת הקנים שהיתה אחד הכלים החשובים בבית המקדש. סמל המנורה ליווה את העם היהודי לאורך כל ההיסטוריה, והוא כיום סמלה הרשמי של מדינת ישראל.
במסגרת פרויקט ״ציוני דרך״ תפתח חוויה חדשה למבקרים: היכרות עם סיפור המנורה ההיסטורי באמצעות תצוגה ואמצעים חווייתיים. החוויה תועבר במערה ששימשה כסליק בתקופת המנדט הבריטי, הממוקמת סמוך למערת המנורה.
הסיפור יקח את המבקרים דרך מסע היסטורי החל מראשית דרכה כחפץ דתי וטקסי במשכן ובבית המקדש בירושלים, דרך נפילתה בשבי הרומאים בעת חורבן הבית השני, הפיכתה לסמל לאומי המבטא תקווה לגאולה כפי שהוא מתבטא באמנות היהודית לדורותיה, בבתי הכנסת הקדומים של ארץ ישראל ובאמנות היהודית בגלויות השונות ועד להפיכתה לסמל הממלכתי של מדינת ישראל.
חלקו הראשון של המיצג יהיה חוויתי ובו יחשפו המבקרים לדימויים שונים של המנורה לאורך השנים בליווי סאונד. ההתרחשות תהיה בכל חלל המערה: על התקרה, הקירות ובתוך הנישות. לאחר חלק זה הקהל יוזמן לצפות בסיפור, שיוקרן על מקומות שונים בחלל המערה, תוך שימוש באופי החלל ובאפקטים ויזואליים חדשניים.
השילוב של הסיפור המרתק והחשוב, חלל המערה העתיק והשימוש באפקטים ויזואליים חדשניים יעניק למבקרים חוויה משמעותית ובלתי נשכחת.
סיפור המנורה יהווה חלק מן הסיור באתר אך יוכל לעמוד גם בפני עצמו לביקורי יום או לילה.
אנחנו על המפה
מידע שימושי למבקר באתר
כתובת: הגן הלאומי ממוקם בין כביש 722 לכביש 75 סמוך לקריית טבעון.
לגן הלאומי יש שתי כניסות: אחת ממזרח (מכביש 722) ואחת מצפון (מכביש 75).
טלפון: 04-9831643
שעות פתיחה: שעון קיץ: בימים א'-ה' ושבת 8:00 - 17:00, בימי שישי וערבי חג 8:00-16:00
שעון חורף: בימים א'-ה' ושבת 8:00-16:00, בימי שישי וערבי חג 8:00-15:00
* הכניסה לגן נסגרת כשעה לפני השעות הרשומות
- מערות המנורה פתוחות רק בימי שישי ושבת בהרשמה מראש
דמי כניסה: מבוגר 22 ש״ח (או 19 ש״ח בקבוצה של מעל 30 איש), ילד 10 ש״ח (או 8 ש״ח בקבוצה), אזרח ותיק 11 ש״ח
אתר אינטרנט: www.parks.org.il (יש לבחור ״בית שערים״)
לינק ישיר: www.parks.org.il/ParksAndReserves/betShearim/Pages/default.aspx
שירותים באתר: שירותים, ברזיות, שולחנות פיקניק, חנות מזכרות וקיוסק עם שתיה קלה ומאפים.
אתרים סמוכים: סמוך לכניסה לגן הלאומי, בראש גבעת בית שערים המכונה שיח' אבריק נמצאת אנדרטת אלכסנדר זייד ״השומר״.
במרחק קצר נמצאים שמורת אלוני אבא ופארק רמת מנשה, וכן גן לאומי הר הכרמל ושמורת טבע חי-בר כרמל.
במרחק של 20-22 ק״מ מהגן הלאומי נמצאים גם הגנים הלאומיים ״ציפורי״ ו״מגידו״.