- עמוד הבית
- שימור מורשת יהודי פקיעין
שימור מורשת יהודי פקיעין
הכפר פקיעין הוא ישוב בן אלפי שנים השוכן בבקעת פקיעין בגבולו הצפון-מזרחי של הגליל המערבי. הוא ממוקם על צלע הר במורדותיו המערביים של גוש הרי מירון. הכפר הוכרז כמועצה מקומית בשנת 1958 ומקובל לזהותו עם ישוב הנזכר בתלמוד בשמות תקוע, פקע, בקע ובזוהר בשם פקיעין. מכאן שמו בערבית: "אל בקיעה". בכפר יש רוב דרוזי וכן מיעוט נוצרי ומוסלמי.
בפקיעין התקיימה התיישבות יהודית עתיקת יומין. לפי המסורת של יהודי הכפר היא נמשכה ברצף מאז תקופת בית שני והתבססה על משפחות הכוהנים זינאתי, כהן־תומא ועודה. הנשיא בן־-צבי, מראשוני החוקרים של הישוב היהודי בפקיעין, ראה בסיפורם של יהודי פקיעין עדות לקשר בין העם לארץ ישראל, "שלא נפסק אפילו לדור אחד".
הכפר פקיעין הוא ישוב בן אלפי שנים השוכן בבקעת פקיעין בגבולו הצפון-מזרחי של הגליל המערבי. הוא ממוקם על צלע הר במורדותיו המערביים של גוש הרי מירון. הכפר הוכרז כמועצה מקומית בשנת 1958 ומקובל לזהותו עם ישוב הנזכר בתלמוד בשמות תקוע, פקע, בקע ובזוהר בשם פקיעין. מכאן שמו בערבית: "אל בקיעה". בכפר יש רוב דרוזי וכן מיעוט נוצרי ומוסלמי.
בפקיעין התקיימה התיישבות יהודית עתיקת יומין. לפי המסורת של יהודי הכפר היא נמשכה ברצף מאז תקופת בית שני והתבססה על משפחות הכוהנים זינאתי, כהן־תומא ועודה. הנשיא בן־-צבי, מראשוני החוקרים של הישוב היהודי בפקיעין, ראה בסיפורם של יהודי פקיעין עדות לקשר בין העם לארץ ישראל, "שלא נפסק אפילו לדור אחד".
אתר בית הכנסת של פקיעין ואתר ״בית זינאתי״ מהווים מכלול ייחודי בסיפור רצף היישוב היהודי בארץ ישראל והקהילה היהודית בפקיעין. בסקירה שנעשתה במקום התגלה כי במבנה בית הכנסת היו ליקויים רבים וכי הוא נזקק לשיפוץ ושימור נרחב מפגעים שונים. בנוסף, נשקפה סכנה להמשך שלמותם של פריטים כמו גוויל ספר תורה, שגילו מוערך במאות שנים, שנמצא במצב שימור ירוד.
בית הכנסת של פקיעין
כדי להבטיח את שימורו של המקום החשוב, יזמה התכנית "ציוני דרך" פרויקט שיקום ושימור של בית הכנסת, שהתבצע באמצעות המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל ובשיתוף עם עמותת ״בית זינאתי״. לפעולות אלה קדמה עבודת מחקר ותיעוד נרחבת של החיים היהודיים במקום לאורך הדורות שנעשתה על ידי מכון יד בן צבי.
בנוסף לעבודות בבית הכנסת, שוקם ושומר המרכז ההיסטורי של פקיעין במטרה לאפשר בהם ביקורי קהל ולחברם ל"רוח המקום" ולרוח ההתיישבות הרציפה בגליל.
קהילת יהודי פקיעין
ההתיישבות היהודית בפקיעין הינה התיישבות עתיקת יומין. על פי המסורת של יהודי הכפר היא נמשכה ברצף מאז תקופת בית שני והתבססה על משפחות הכוהנים זינאתי, כהן־ תומא ועודה. גם אם אי אפשר להוכיח את נכונות המסורת על קדמוניות יהודי פקיעין, אין חולק על קיומו של יישוב יהודי בפקיעין ברציפות לפחות מאז תחילת המאה ה-16. הקהילה היהודית בפקיעין היתה קשורה למערה שעל פי המסורת שימשה את רבי שמעון בר יוחאי, לקברו של התנא רבי יוסי דמן פקיעין, קברו של רבי הושעיא איש טריא ולבית הכנסת בכפר, שגם הוא קדום מאוד על פי המסורת.
המקורות שסקרו את אוכלוסיית פקיעין מלמדים שבתחילת המאה ה-16 היו היהודים רוב בכפר (רשימות המסים מימי הממשל העות'מאני מעידות כי באמצע המאה ה-16 היו בכפר בין 33 ל-45 משפחות יהודיות). אולם בהמשך מאה זו איבדו היהודים את הרוב לדרוזים, ובמאה ה-18 גם הנוצרים בכפר היו רבים מהם. כיום רוב התושבים בפקיעין הם בני העזה הדרוזית, חלקם נוצרים ומיעוט קטן של תושבי הכפר מוסלמים.
סיפורה של קהילת יהודי פקיעין בעת החדשה מצדיק מחקר רחב, שעדיין לא נכתב. בתקופת ההתיישבות הציונית בארץ בלט ייחודה של קהילת יהודי פקיעין הקטנה, שבשנת 1883 היו בה 120 נפש. הייתה זו קהילה דתית אדוקה של עובדי אדמה שהיו לבושים כערבים ודיברו בשפה הערבית והיו חלק בלתי נפרד מהכפר שחיו בו. רוב יהודי הכפר כונו ״מוסתערבים״ (משוערבים) כלומר- יהודים שדמו בסממנים תרבותיים שונים כמו שפה ולבוש לשכנים הערבים.
מצבה של הקהילה היהודית בפקיעין היה קשה. מלבד הבעיות הכלכליות והחברתיות חלה בשנות השלושים של המאה העשרים הידרדרות בביטחונם של יהודי המקום, ובשנת 1938 נאלצו לעזוב את פקיעין. בשנות הארבעים עמדה במוקד תשומת הלב משפחת זינאתי, שחזרה לפקיעין ונאחזה בה, בעוד יהודי פקיעין האחרים ביקשו גם הם לחזור לבתיהם אך התקשו לממש זאת.
בסיפורה העצוב והמורכב של קהילת יהודי פקיעין השתלבו דמויות מהחוץ שנרתמו לסייע: מורים ואנשי חינוך, שהמפורסם שבהם היה הרב יעקב משה טולדאנו, לימדו בבית הספר היהודי שהיה בכפר עד 1938 או סייעו למשפחת זינאתי לאחר מכן.
אין ספק שמי שהוביל את המאמצים למען יהודי פקיעין ומי שתרומתו לעניין פקיעין הייתה המשמעותית ביותר היה יצחק בן צבי (1884‐1963). יצחק בן צבי שימש ראש הועד הלאומי, היה מחותמי 'מגילת העצמאות' ומאוחר יותר נשיאה השני של מדינת ישראל והיה מראשוני החוקרים של היישוב היהודי בפקיעין. בן־ צבי חקר את קהילת יהודי פקיעין וההשקיע מאמצים רבים לחזקה ולשמרה לאורך יותר מארבעה עשורים, מתחילת שנות העשרים ועד לפטירתו. אשתו, רחל ינאית, אשר עסקה גם היא בחקר סביבתה של פקיעין בהיותה אגרונומית, סייעה רבות בשימור מורשת יהודי פקיעין כשביקשה מהסופרת רבקה אלפר לכתוב אודות חיי משפחת זינאתי. לימים יצא הספר "אנשי פקיעין" בו רבקה אלפר שילבה בין המציאות ההיסטורית לדרמה המשפחתית של משפחת זינאתי.
הנשיא בן־ צבי ראה בסיפורם של יהודי פקיעין ובסיפור קהילות המוסתערבים האחרות עדות לקשר בין העם לארץ ישראל, "שלא נפסק אפילו לדור אחד". חזית בית הכנסת מופיעה על צדו האחורי של שטר 100 ש"ח, שטר המנציח את פועלו של יצחק בן צבי.
מרגלית זינאתי ובית הכנסת הקדום
כיום, משפחת זינאתי היא המשפחה היהודית היחידה שנותרה בכפר מרצף ההתיישבות היהודית הקדום. ממשפחה זו נותרה בכפר, למעשה, רק אישה אחת: מרגלית זינאתי, הנמצאת בשנות ה-80 לחייה. למרגלית נותרו אחיינים המתגוררים מחוץ לפקיעין.
מרגלית היא שרידה לקהילה עתיקה וממשיכה יחידה של מסורת איכרים יהודים בגליל. היא "שומרת החותם" האחרונה של אחד מבתי הכנסת העתיקים בארץ, הנשמר ומטופל על ידה מזה עשרות שנים. בעשור האחרון נעזרת מרגלית באוריאל רוזנבאום ובעמותת בית זינאתי.
בית הכנסת העתיק הוא אחד ממוקדי המשיכה העיקריים למבקרים יהודיים בפקיעין. תאריך הקמתו המקורי אינו ידוע. הוא הוקם מחדש בפעם האחרונה בשנת 1873 במימונו של רפאל הלוי, נדבן יהודי מביירות, ומשפחת זינאתי, שנטלה עליה את שמירתו ופתיחתו למבקרים. לפי המסורת, מבנה בית הכנסת שימש כבית מדרשו של רבי יהושע בן חנניה, רבו של רבי עקיבא.
בתוך בית הכנסת נמצאות שתי לוחות אבנים, שעל פי המסורת הובאו מירושלים על ידי יהודי פקיעין אשר שימשו ככוהנים בבית המקדש. הלוחות שולבו בתוך קיר בית הכנסת ועליהם מסותתים סמלים יהודיים. באחד תבליט של מנורת המקדש, למרגלותיה של המנורה שופר ולולב. על לוח האבן השני ישנו תבליט של שער מפואר, לצד השער שני עמודים ומעליהם מעין קונכייה. מקובל להניח שהתבליט מתאר ארון קודש.
בארון הקודש של בית הכנסת ישנו ספר תורה עתיק בן מאות שנים ווקירות של המבנה בנויות באבנים עתיקות ממערת הקבורה.
אחד משני לוחות אבנים בקיר בית הכנסת של פקיעין, שעל פי המסורת הובאו מירושלים.
אתרים נוספים בכפר
המערה
ליד מעיין הכפר מצויה מערה שפתחה מכוסה בעץ חרוב עתיק. לפי המסורת זוהי המערה שבה הסתתרו רבי שמעון בר יוחאי ובנו אלעזר מפני רודפיהם הרומאים ובה חיברו את ספר "הזוהר”.
מרכז המבקרים ״בית זינאתי״
במרכז המבקרים נמצא מוזיאון אנשי פקיעין שהוקם במימון התכנית "ציוני דרך" וביתם העתיק של משפחת זינאתי. במוזיאון פריטים מחיי הפלאח הגלילי ובבית המשפחה, מיצג אור קולי ומופע תיאטרון המספרים את סיפור קהילת המוסתערבים. במרכז מתקיימים סיורים מודרכים בבית הכנסת.
בית הספר העברי
מבנה בית הספר הוקם בשנת 1926 על ידי הסוכנות היהודית ויצחק בן צבי, ובו לימדו מורים מירושלים את ילדי הפלאחים היהודים קרוא וכתוב. בית הספר היה בשימוש עד שנת 1938 עת עזיבת היהודים. בקומת המרתף של בית הספר העברי שוכן המקווה העתיק. מימיו זרמו אליו ממעיין הכפר ע"י תעלה. המקווה שימש את קהילת היהודים כמקווה טהרה.
המיזם של תכנית מורשת באתר
אתר בית הכנסת ואתר ״בית זינאתי״ מהווים כאמור מכלול ייחודי בסיפור רצף היישוב היהודי בארץ ישראל והקהילה היהודית בפקיעין. בסקירה שנעשתה במקום התגלה כי במבנה בית הכנסת מצויים ליקויים רבים וכי הוא זקוק לשיפוץ ושימור נרחב מפגעים שונים. בנוסף לזאת נשקפת סכנה להמשך שלמותם של פריטים כמו גוויל ספר תורה, שגילו מוערך במאות שנים, הנמצא במצב שימור ירוד ביותר.
בשל חשיבותו ההיסטורית של המקום, יזמה "ציוני דרך" פרויקט שיקום ושימור של בית הכנסת. השימור והשיקום בוצעו באמצעות המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, ובשיתוף עם עמותת ״בית זינאתי״. לפעולות אלה קדמה עבודת מחקר ותיעוד נרחבת של החיים היהודיים במקום לאורך הדורות על ידי מכון יד בן צבי.
בנוסף לעבודות בבית הכנסת, שוקם ושומר המרכז ההיסטורי של פקיעין במטרה לאפשר ביקורי קהל ולחברם ל"רוח המקום", ולרוח ההתיישבות הרציפה בגליל.
הצצה אל האתר ב-360
אנחנו על המפה
מידע שימושי למבקר באתר
כתובת: בית הכנסת ממוקם בגרעין הכפר העתיק של פקיעין, בקרבת הכנסייה הקתולית ובית התפילה הדרוזי
טלפון (עמותת בית זינאתי): 04-9997197
שעות פתיחה (בית זינאתי): ימים א'-ה' 9:00-16:30 יום ו' 9:00-13:00
דמי כניסה: ללא דמי כניסה (פעילויות אחרות של עמותת בית זינאתי הינן בתשלום)
אתר אינטרנט (עמותת בית זינאתי):
שירותים באתר: שירותים, חנות מזכרות, הדרכה (בתשלום)
אתרים סמוכים: בפקיעין: מערת רבי שמעון בר יוחאי, בית הספר העברי